Jedna z laboratorních prací, kterou žáci 2. ročníku Agropodnikání absolvovali, se zabývala rychlostí chemické reakce. Je to jedno z nejoblíbenějších praktických cvičení. Roztok manganistanu draselného v kyselém prostředí při reakci s kyselinou šťavelovou mění zbarvení. Tmavě fialová přechází přes …. hnědou, žlutou až do bezbarvého roztoku. Okamžik úplného odbarvení indikuje konec reakce. Délku trvání reakce odměřovali žáci stopkami. Pokus provedli při třech různých teplotách a další tři experimenty při postupně se snižující koncentraci reaktantu. Výsledky byly zřejmé a žáci snadno a správně formulovali závěr.
Získaná zkušenost žákům ukazuje, jak lze ovlivňovat rychlost výrobních procesů i celou řadu dalších dějů probíhajících v přírodě. Žáci rovněž pochopili, že na obdobném principu lze děje v případě potřeby i zpomalovat.
Ing. Marie Kukačková