Příprava na závěrečné zkoušky u oboru Kuchař-číšník není vůbec jednoduchá. Žáci musí zvládnout teorii, ale především se důkladně připravovat na praktické závěrečné zkoušky. Součástí závěrečné zkoušky je samostatná odborná práce (SOP), kterou je škola povinna realizovat v rámci praktické zkoušky.
Žáci zpracovávají písemnou dokumentaci k vylosovanému tématu podle stanovené osnovy a požadavků na formální úpravu práce. Součástí této závěrečné zkoušky je vlastní výroba, prezentace kuchařského výrobku ze samostatné odborné práce, předvedení výseče tabule navržené v SOP, obhajoba SOP a komunikace k tématu v cizím jazyce při praktické zkoušce.
Loňský školní rok byl nestandardní kvůli pandemické situaci, která nastala již v březnu tohoto roku. Asi nejvíce tento stav vadil žákům třetích ročníkům, kteří se zrovna začali připravovat na zvládnutí náročných závěrečných zkoušek.
Mezi těmito žáky byla také Viola Antlová, žákyně 3. ročníku oboru Kuchař-číšník, která tvorbu SOP nepodcenila. Zůstala v e-mailovém kontaktu s učitelkou, která její práci vedla a byla současně kritikem. Už doma si zkoušela výrobu pokrmu, kterým chtěla nadchnout zkušební komisi a dosáhnout co nejlepšího výsledku. A to se také povedlo. Závěrečné zkoušky velmi úspěšně s vyznamenáním zvládla. Dokonce spolu s dalšími spolužáky tohoto oboru splnila kritéria pro získání „Osvědčení pro nejlepší absolventy“ udělované Hospodářskou komorou České republiky. Ale třešničkou na dortu však byl výsledek v soutěži o nejlepší SOP v celé republice. Získala 1. místo se svou krásnou prací – Mezinárodní den rodin.
Jako Violina třídní učitelka, vedoucí její SOP a učitelka odborných předmětů bych chtěla dodat, že Viola není výjimka. Naše škola má mnoho šikovných žáků a správným vedením a vzájemnou spoluprací dosahujeme těch nejlepších výsledků.
Mgr. Miroslava Rožnovská