Mezinárodní Den farmářů

Náš projekt k Mezinárodnímu dni farmářů, který byl stanoven na 12. října, jsme zahájili všeobecným dotazníkem. Aby žáci odpovídali přirozeně, autenticky, bylo téma projektu utajeno.

Následovala návštěva prezentační místnosti školy, která byla velkým překvapením pro žáky. Je to úžasná, do detailu vytvořená školní mini farma, napodobenina statku, včetně živočišné a rostlinné výroby s nejmodernějšími zemědělskými stroji.  Odborný výklad, jak to na farmě chodí, nám poutavě prezentoval pan zástupce pro odborný výcvik. Žáci měli možnost klást různé otázky, které rozvinuly zajímavou diskusi.

Žáci sami zvládli odvodit cíl návštěvy farmy a našeho projektu. Jsou to zemědělci, kteří jsou tak často opomíjeni, a přesto nesmírně důležití svojí činností pro existenci lidstva! Přijít do obchodu kterýkoliv den v týdnu, i v pozdních večerních hodinách, a mít stále plné regály potravin je dnes samozřejmostí. Kam sahá původ veškerých potravin je jasný: na pole, do vepřína, kravína, drůbežáren, … Hlavním cílem je uznání a ocenění práce, kterou farmáři odvádějí. Bez jejich těžké práce bychom neměli k dispozici potraviny, které konzumujeme.

V další části žáci ve skupinách vyhledávali údaje např. průměrnou spotřebu masa, mléka, vajec v ČR, ceny základních potravin. Dále vypočítali kalkulaci na tradiční česká jídla jako je svíčková, knedlo vepřo zelo, guláš. Došlo i na „neoblíbené“ převody jednotek.

Údiv na tváři všech vyvolala procenta, která jsme počítali ze získaných dat z dotazníků např. která jsou důležitá povolání pro výrobu potravin, zda si dovedou představit být zaměstnaní v rostlinné či živočišné výrobě, zda pomáhají pracovat v zemědělství…

Žáky projektové hodiny bavily, byla to pro ně příjemná změna ve výuce. V průběhu hodin byly propojeny mezipředmětové vztahy odborných předmětů, matematiky, informatiky a občanské výchovy.

Mgr. Ivana Besednjaková